Sara Giampaolo

Sara Giampaolo (Delft, 20 april 1991) werkt op de educatieafdeling van Maas theater en dans, Rotterdam. Ze studeerde in 2013 af aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem als docerend theatermaker. Binnen haar werk ontwikkelt en geeft ze lessen aan kinderen, jongeren en volwassenen. Daarnaast maakt ze voorstellingen met verschillende doelgroepen. Binnen haar lessen en voorstellingen is ze altijd bezig om de verbeelding, zowel bij spelers als bij publiek, aan te wakkeren. Daarbij zijn plezier en verwondering de belangrijkste factoren. Naast haar werk op de educatieafdeling van Maas is ze ook werkzaam voor onder andere Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland.

Sara is vakdocent voor Stel je voor op:
schooljaar 14/15: OBS De Meridiaan en De Bergse Zonnebloem;
schooljaar 15/16: OBS De Meridiaan en OBS ’t Prisma;
schooljaar 16/17: De Bergse Zonnebloem en OBS ’t Prisma.

Sara over Stel je voor:
“Het mooie aan theater vind ik dat je met kinderen een taal kan ontwikkelen die verder gaat dan woorden of begrippen die je hoofdelijk kent. Juist door de taal een fysieke insteek te geven, heeft ieder kind een gelijke start. Bijvoorbeeld door de wereld achter het woord te spelen in plaats van op papier het juiste woord bij de juiste betekenis vinden. Uiteindelijk krijgen we woord en woordbegrip dan bij elkaar. Maar eerst via het lijf, en dan naar het hoofd. Ik merk dat het steeds een beetje harder werker is om het motortje van de fantasie bij het kind weer aan de gang te krijgen, terwijl volgens mij de fantasie juist een van de belangrijkste bouwstenen is om uiteindelijk met een rijke, culturele basis de school te verlaten.”

Anekdote uit een les van Sara:
“De leerlingen van groep 5 zijn bezig met ‘als vergelijkingen’, bijvoorbeeld sterk als een paard, honger als een beer, trots als een pauw. Ze hebben de opdracht gekregen een tableau te maken van het gevoel dat bij de vergelijking hoort. Het publiek mag raden welke vergelijking er verbeeld wordt. Zo trots als een pauw blijkt nog best lastig. Want hoe laat je van buiten zien hoe trots je je van binnen voelt. Als ik vervolgens aan een leerling vraag: ‘hoe voelt een meisje zich als ze net een tien heeft gehaald?’, denkt hij even diep na en roept dan (zo trots als een pauw) ‘ik weet het, een tienermeisje!’.”