Hoe dans je een letter?

Groep 2 van De Willibrordschool leert van de juf de letters. Nog niet alle 26, maar ze moeten er in elk geval een aantal kennen voordat ze naar groep 3 gaan deze zomer. Ze oefenen de klanken en het herkennen van de vormen. De Stel je voor lessen van dansdocent Martine van Leengoed sluiten daar naadloos op aan. En niet zomaar met een letterdans à la YMCA natuurlijk… Bij Stel je voor komt daar meer verbeelding bij kijken!

Hakkende k’s
Lichaam en stem. Daarmee laat Martine de kleuters de letters ‘voelen’. In de eerste les spelen ze met de vorm van de letters, in de tweede les met het gevoel van de letter. De k voelt bijvoorbeeld heel kort en krachtig. Martine zet muziek aan die daar bij past en de leerlingen hakken fanatiek met hun armen in de lucht, met korte krachtige bewegingen: hak, hak, k, k, k, k! En de b is een beetje een dikke letter, dus bewegen de kinderen heel breed over de vloer terwijl ze de b meezeggen of zingen. Martine: “De kinderen verrassen mij eigenlijk altijd wel met hun fantasie en ideeën. Zo werd de r een motor die gestart werd. Toen gingen ze zelf met hun hele lichaam mee trillen, rrrr!”

Vrijheid en uitdaging
Martine vertelt verder: “Ze krijgen veel vrijheid in hun stemgebruik en beweging en ze vinden het leuk om de uitdaging op te zoeken. Bijvoorbeeld bij dit opdrachtje in duo’s: het ene kind maakt het geluid, het ander maakt de beweging erbij. Dan is het heel grappig om het geluid steeds meer te versnellen, zodat de ander ook steeds sneller moet bewegen. Dan dagen ze elkaar echt uit. En iedereen wil natuurlijk even aan de beurt komen om gekke geluiden te maken en het tempo te bepalen.”

Beluister hieronder de muziek die Martine gebruikt voor de k- en de oe-klank.

De Willibrordschool doet al zeven jaar mee aan Stel je voor. Lees hier het interview met ICC’er Caroline Moes over zeven jaar Stel je voor op school.