Verhalen vertellen

Duur: 10-30 minuten
Waar: in het gym- of theaterlokaal
Doelgroep: groep 3 tot en met groep 8
Hoe: klassikaal of in groepjes

Inhoud
Leg uit wat een cliffhanger is. Als je een verhaal eindigt met een cliffhanger, dan eindig je op een heel spannend moment. Bedenk dat je aan een cliff hangt en dat het verhaal stopt. Je weet dan niet of je terug kunt klimmen of naar beneden zult vallen. In soapseries op televisie wordt dit gegeven vaak gebruikt, zodat men zeker weet dat je de volgende keer weer gaat kijken. Je zet iemand op een stoel vooraan in de klas. Deze begint een verhaal. Dit verhaal ga je steeds spannender maken. Als er een cliffhanger-moment voorbij komt, tik je de verteller af en mag iemand anders verder vertellen. Ga zo door totdat je een spannend verhaal met elkaar hebt gemaakt.

Bruikbaarheid
De leerlingen leren met elkaar een verhaal vertellen en weten hoe ze het verhaal spannend kunnen maken. Dit verhaal kan uitgangspunt worden voor scènes of bewegingen.

Idee voor een langere les
De ontstane verhalen kunnen worden opgeschreven, er kunnen dialogen van gemaakt worden. Deze dialogen kunnen de leerlingen gaan spelen. Let op dat de dialogen niet letterlijk vertellen wat je ziet. Bijvoorbeeld: het is spannender om op een verliefde manier te zeggen dat je zin hebt in een kopje thee, in plaats van te zeggen “ik ben verliefd”. Zie ook Emoties.