Vragen stellen

Duur: 5-60 minuten
Waar: in de klas
Doelgroep: groep 3 tot en met 8
Hoe: klassikaal

Inhoud
Een spannende openingsvraag is een mooie manier om leerlingen op denkniveau te laten associëren. Kies een vraag die open is en veel antwoorden kent. Of misschien beter, geen antwoorden kent. Een vraag die de leerlingen prikkelt om uit de logica van alledag te treden. Een vraag die de verbeelding aanspreekt. In het begin van een les zijn deze vragen bedoeld als een opwarmertje voor lichaam en geest. Openen met een goede vraag is ook een manier om de leerlingen nieuwsgierig te maken en ze ‘aan’ te krijgen. De vragen die je kunt stellen, verwijzen vaak naar een gevoel, een emotie, een zintuig, een ongebruikelijke gebeurtenis, een natuurverschijnsel of iets raars. Voor ons is het belangrijk dat we de leerlingen uiteindelijk op de vloer krijgen. De startvragen dienen hier als een opwarming.

Voorbeelden van fijne vragen zijn:
Bij het thema tijd: Kan je tijd voelen?
Liefde: Is liefde om te krijgen of om te geven?
Kerst: Stel, je bent de piek van de kerstboom, je staat alleen op de top. Hoe zou je dat vinden?

Bruikbaarheid
Vragen dagen de leerlingen uit om te associëren en nieuwe verbindingen te maken. Hierbij is het belangrijk dat er geen foute of goede antwoorden zijn. Het enige antwoord waar je geen genoegen mee kunt nemen, is het antwoord ‘ik weet het niet’.

Idee voor een langere les
Je kunt met de leerlingen ook een filosofisch gesprek voeren. Een filosofisch gesprek is opgebouwd uit vragen. Vooral de startvraag is van groot belang. We verwijzen hier naar Het Groot Denkraam. Zij hebben veel expertise in het filosoferen met kinderen. Na het zien van een voorstelling is het fijn een filosofisch gesprek te voeren. Op Filosoferen Met Kinderen vind je veel vragen die kinderen uitdagen om na te denken over grote zaken.