Stripverhaal

Duur: 5 minuten
Waar: in de kring of in het gym- of theaterlokaal
Doelgroep: groep 3 tot en met groep 8
Hoe: klassikaal

Inhoud
De leerlingen staan in een kring. Je laat ze vuisten maken. Duimen buiten de vuisten. Ze dribbelen licht. Ze kiezen met hun ogen een partner uit de kring. Op jouw teken dribbelen ze naar de gekozen partner en voeren een boksgevecht. Hierbij mogen ze elkaar absoluut niet aanraken. Het is een schijngevecht. Na een halve minuut kiezen ze een andere partner. Na een paar wissels zet je iedereen stop. Ze zullen al redelijk moe zijn.

De volgende boksronde gaat om het aanvallen en incasseren. De afstand tussen de boksers is minimaal twee meter. Elke ‘klap’ heeft een geluid, denk aan stripgeluiden: ‘Ahh!’ ‘Ohh!’. Diegene die de punch krijgt, kijkt goed waar hij in het lichaam geraakt wordt en reageert daarop met een fysieke reactie plus een geluid of uitroep.

De groep wordt in vieren gedeeld, elke groep kiest een hoek van het lokaal. Op jouw teken gaan er vier spelers het veld in. Er wordt in tweetallen, dus diagonaal tegenover elkaar, een schijngevecht gehouden. De achterblijvers moedigen aan. Ze kunnen boksen, maar ook kicks en sprongen behoren tot de mogelijkheden, als er maar steeds twee meter tussen de vechters blijft bestaan. Op jouw teken is de strijd gestreden. Dan volgt er een nieuwe ronde met vier nieuwe vechters.

Bruikbaarheid
Het genereren van energie. Het is vermoeiend, maar geeft ook een open en vrije atmosfeer.

Idee voor een langere les
Vechten is een onderwerp dat met name de jongens aanspreekt. Je kunt die lust tot vechten honoreren, maar dan wel op een theatrale manier. Vechten met twee meter afstand is een mooie vorm. Ze kunnen hun vaardigheden goed laten zien. Ook incasseren wordt een opdracht. Vechten in slow motion is ook een goede manier om ze hun vechtlust te laten uiten.

depositphotos_11647102-stock-illustration-fast-or-fight-in-comic