Basishouding

Duur: 5-10 minuten
Waar: in de kring in de klas of in het gym-of theaterlokaal
Doelgroep: groep 1 tot en met 8
Hoe: klassikaal

Inhoud
Als een muzikant muziek gaat maken, gebruikt hij een instrument. Hij zet bijvoorbeeld zijn viool aan de schouder en begint. Als een schilder een schilderij gaat maken, gebruikt hij penselen en verf. Hij zet de kwast op het doek en begint. Als een acteur gaat spelen, gebruikt hij zijn stem en zijn lichaam. Hij heeft geen attributen die hem versterken of helpen. Het is fijn om het gebruiken van lichaam en stem meteen te voelen als je een les over theater begint. We doen dit via het oefenen van de basishouding. De basishouding is een concentratieoefening. Je staat maar beweegt nog niet en je laat ook nog niet zien wat je gaat doen. In de Franse mimetechniek noemen ze dit de ‘Zerohouding’, de ‘nulhouding’.

Om dit te oefenen gaan we eerst naar twee uitersten van deze zero. We zakken door de knieën, maken de rug bol en laten armen en hoofd hangen. Een beetje een Neanderthaler-achtige houding. Dit noemen ze ‘de dubbele zero’. Er is geen energie, alles hangt. Nu laat je als het ware een touwtje aan je hoofd trekken waardoor je overeind komt. Het touwtje trekt verder en verder totdat je op je tenen staat. Dan ben je overaanwezig. Je borst is een beetje opgeblazen, je neus wijst naar voren. Nu laat je het touwtje los en beland je in het midden. Je staat recht, knieën een beetje gebogen, je bent alert, vol, aanwezig maar laat nog niet zien wat je daarna gaat doen.

Bruikbaarheid
De basishouding is een mooie start van een theaterles. Het geeft concentratie, aandacht en een gezamenlijke energie.

Idee voor een langere les
Elk moment van je theaterles kan je de leerlingen vragen om terug te gaan naar de basishouding. Dan wordt de concentratie teruggepakt. Ook kan het een mooi begin zijn van een presentatie. Bijvoorbeeld de kinderen op een rij die van laag met gebogen rug via hoog op de tenen in het midden uitkomen en starten met hun presentatie.