INSPIRATIE – 3. Filmpjes

Welk filmpje?
Nadat het thema is bepaald kan er worden gezocht naar filmpjes om vanuit een onverwachte hoek naar het onderwerp te kijken.

Let bij het kiezen van een filmpje op de volgende punten:
– Is het filmpje hedendaags?
– Kan het filmpje aansluiten bij de wereld waarin de leerlingen leven?
– Is het filmpje verrassend genoeg om de kinderen anders naar het thema te laten kijken?
– Kan ik als leerkracht meerdere open vragen bij het filmpje bedenken?
– Kunnen er na het zien van het filmpje doe-opdrachten uitgevoerd worden? Bijvoorbeeld naspelen, geluiden bij maken, etc.?
– Kunnen er bij het filmpje verschillende verhalen bedacht worden?
– Kan er over emoties gepraat worden bij het filmpje?

Kies filmpjes die kunstwerken op zich zijn, en niet te letterlijk of informatief. Kijk naast YouTube ook op Vimeo. Gebruik zowel Engelse als Nederlandse zoektermen. Voeg ‘kunst’ en/of ‘animatie’ toe als zoekterm.

Voorbeeld

filmpje trein
In het filmpje is de trein zelf niet te zien maar wel het uitzicht dat verandert. Praat met de kinderen, na het bekijken van het filmpje, over de trein. Maak het persoonlijker door naar eigen ervaringen te vragen en stimuleer de verbeelding door de kinderen bijvoorbeeld te laten nadenken over waar ze heen kunnen gaan met de trein en wie er nog meer in de trein zouden kunnen zitten.

Een leuke doe-opdracht is om de kinderen met hun stoel naast het scherm te zetten terwijl het filmpje nog een keer speelt. Het is dan net alsof ze zelf in de trein zitten.

 

Monsters

Bespreek de animatie met de kinderen. Wat hebben ze allemaal gezien? Hoeveel ogen hadden de monsters? En hoeveel poten? Zijn de monsters gevaarlijk? Wat lusten de monsters graag? En waar zouden ze super goed in zijn, en wat kunnen deze monsters niet?

Monsters kunnen alle vormen hebben daarom is het erg leuk om met de kinderen het toeval een rol te geven. Maak van papier een start van een monster en laat de leerlingen rollen  met een dobbelsteen en bepaal hoeveel ogen, armen, poten en neuzen het monster heeft. Alle mogelijkheden kunnen en de kinderen kunnen zichzelf enorm verassen. Bespreek daarna daarna  de nieuwe monsters.

#kijken
#uitbeelden
#onderzoeken