DOEN – 8. Blijven kijken

Laat de kinderen zo vaak mogelijk opnieuw kijken naar datgene wat ze aan het maken zijn. Hierdoor blijven de leerlingen zich bewust van welke stappen ze tijdens het werken maken.

Blijven kijken toegepast in een les:
Licht vangen in een doos
1. inspiratie: Kijk, om de les te beginnen, bij inspiratie voor de introductie van het thema.
2. doen:
– Vertel de leerlingen dat jullie deze les licht gaan proberen te vangen in een doos. Iedere leerling krijgt een (schoenen)doos om mee aan de slag te gaan. Laat de leerlingen daar een klein kijkgat in maken en nog een klein gat waar licht door naar binnen kan vallen. Laat de leerlingen vervolgens kijken wat er met het straaltje licht in de doos gebeurt bij een lamp of bij het raam.
– Vanaf dit punt kunnen de leerlingen vrij verder werken aan hun lichtdoos door meer gaten te maken en te werken met materialen als aluminiumfolie en fluorescerend papier. Laat de leerlingen een zo spannend mogelijke lichtdoos maken.
– Zorg dat de leerlingen zo vaak mogelijk naar het raam of een lamp lopen om te kijken welk effect een wijziging in hun doos op het lichteffect heeft. Hang eventueel ook een paar gekleurde of extra felle lampen in de klas.
3. reflectie: Kijk bij reflectie om de kinderen te stimuleren hun verbeelding te uitten en om de les goed af te sluiten.

NB: Door open vragen te blijven stellen, blijven de leerlingen zich ook bewust van de stappen die zij maken tijdens het werken.