DOEN – 1. Verrassende wending in de les

Door een verrassende wending in de les aan te brengen forceer je de leerlingen anders naar hun werk te kijken en de verbeelding opnieuw te stimuleren.

Met de hele klas verschillende soorten bomen bekijken. Focus vooral op hoe ze er in de winter uit zien. Bekijk ook kunstwerken van bomen. Bijvoorbeeld van Wouter van Reek. Hoe zien de takken eruit? En hoe zitten ze vast aan de stam?

openbos

Bekijk ook de app:
http://www.keepvogel.nl/Apps/Open_bos/index.html

– Maak twee of 3 lange tafels en bedek ze met bruin papier. De leerlingen gaan om de tafel heen staan, aan alle kanten. Iedereen tekent met houtskool een boom in de winter. De takken van de bomen mogen elkaar natuurlijk raken, zo gaat het in een echt bos ook.
– Als het een heel dichtbegroeid bos is geworden, de houtskool weer ophalen.
– Met de leerlingen de bomen bespreken.
– Dan de begrippen vorm en restvorm bespreken.
– Bij het tweede deel van de les focussen we niet op wat we getekend hebben, maar de vormen ertussen. Wat zouden ze kunnen zijn? Zitten er dieren in verstopt?
– De leerlingen mogen dieren zoeken in de restvormen tussen de takken van hun eigen boom, maar ook tussen de takken van andere bomen. Eerst is het erg moeilijk, maar het wordt steeds makkelijker om te doen. Er vliegen veel vogels, en ook vissen zijn snel ontdekt. Kleur de gevonden dieren in met het pastelkrijt.