INSPIRATIE – 1. Beeldende kunst

Welk kunstwerk?
Nadat het thema is bepaald kan er worden gezocht naar kunstwerken om vanuit een onverwachte hoek naar het onderwerp te kijken.

Let bij het kiezen van een kunstwerk op de volgende punten:
– Is het werk hedendaags?
– Kan het werk aansluiten bij de wereld waarin de leerlingen leven?
– Is het kunstwerk verrassend genoeg om de kinderen anders naar het thema te laten kijken?
– Kan ik als leerkracht meerdere open vragen bij het kunstwerk bedenken?
– Kunnen er bij het kunstwerk ook doe-opdrachten uitgevoerd worden? Bijvoorbeeld naspelen, geluiden bij maken, etc.?
– Kunnen er bij het kunstwerk verschillende verhalen bedacht worden?
– Kan er over emoties gepraat worden bij het kunstwerk?

Denk bij kunstwerken naast schilderijen ook aan ruimtelijk werk (o.a. beeldhouwkunst en installaties), fotografie en film.

voorbeeld:
Hans Wilschut ‘Happy Valley’
– Welke woning ziet er gezellig uit?
– In welke kamer woont een eenzame man, en waar een sjieke dame?
– In welke kamer woont een gezellig groot gezin?
– Waar hebben ze een huisdier?
– Waar is iemand thuis? Waar is niemand thuis?
– Waar zijn ze op vakantie?
– Wie is er nieuw in de flat? – Welke kamer lijkt het meeste op die van jou?
– Hoe ziet jouw eigen kamer er uit? – Wat zou je aan je kamer willen veranderen?
– Wat doe je het liefst in jouw eigen kamer? – Wie is er altijd welkom in jouw kamer?
– Speel twee flatbewoners na en leen elkaars wifi wachtwoord.

#kijken
#gesprek
#verbeelding