Jenny van Weezendonk

Jenny van Weezendonk is dansdocent en choreograaf. Zij is in 2001 afgestudeerd aan de Rotterdamse Dansacademie (Codarts) als docent modern- en jazzdans, met extra verdiepingen in de vakken compositie en pedagogiek voor het PO. Na een periode dansen en choreograferen voor commerciële shows, concerten en videoclips, is zij bij Jeugdtheatergroep Stout aan de slag gegaan. Bij dit gezelschap heeft zij de interactieve kindervoorstelling De taal van Mus gemaakt, die drie jaar langs theaters en basisscholen in Nederland heeft getoerd. Daar ontdekte zij haar liefde voor de basisschoolleeftijd.

Sinds 2006 verzorgt Jenny danslessen op verschillende balletscholen en centra voor kunst en cultuur, zoals de SKVR, het Koorenhuis en bij het UCK, waar zij de selectiegroep Jazz onder haar vleugels nam. Daarnaast geeft Jenny sinds 2006 meerdere dagen per week dansante vorming in het basisonderwijs. Sinds 2010 werkt Jenny bovendien voor Projects Unlimited, een organisatie die choreografieprojecten in het onderwijs verzorgt. Jenny richtte in 2014 dansschool Studio181 in Rotterdam op.

Jenny is vakdocent voor Stel je voor op OBS De Schalm. Bekijk Jenny ook in dit filmpje:

Jenny over Stel je voor:
“Ik geef al jaren dans in het basisonderwijs en ben soms traan-pinkend ontroerd door de concentratie en intense beleving van kinderen. Ik word dan soms meer geraakt dan in het ‘betaalde theater’. Bij de lessen van Stel je voor zitten de groepsleerkrachten erbij en kan ik eindelijk die magische momenten delen. Bovendien krijgen de leerkrachten de kans om hun leerlingen in een totaal ander daglicht te zien. Het valt hen op dat de kinderen, sinds er op school dans gegeven wordt, zo makkelijk ‘vrij dansen’. Als groep 8 op werkweek gaat of een disco heeft op school, dan dansen de kinderen echt samen, met plezier de hele avond. De gêne, die een puberende groep 8 normaal heeft, is verdwenen.

Kinderen krijgen de hele dag al te horen hoe het hoort en hoe het moet. In de dansles zijn zij zelf de specialisten en mogen zij zélf oplossingen bedenken. En op een gegeven moment ontdekken ze de onbegrensde mogelijkheden. Ik voel me bevoorrecht dat ik getuige ben van het omslagmoment; het moment waarop kinderen realiseren dat alles mogelijk is, dat ze zover kunnen gaan als hun eigen fantasie hen brengt. En dat ik hen niet zal terugfluiten, maar dat ik juist graag met hen mee gevoerd wil worden.”