Wendy van Rossum

Wendy van Rossum was na haar studie Pedagogiek (studierichting Onderwijskunde) en PABO 15 jaar werkzaam in het basisonderwijs als leerkracht, intern begeleider en (voorschool)coördinator. Door opleiding en ervaring weet zij veel van pedagogiek, onderwijskunde, onderwijsbeleid en coaching. Ze kan zich goed inleven in alle betrokkenen die binnen een school werken.

Vanuit haar grote passie voor muziek zingt zij al 35 jaar en heeft zij gespeeld in amateur- en semiprofessionele musicals en zong zij in diverse bandjes. Zelf heeft zij het script geschreven voor een middelgrote musical van een amateurkoor, en deze geregisseerd. Vanuit haar praktijk BewusterWijs geeft ze zelfgeschreven trainingen die het (cultureel) zelfbewustzijn en de identiteit van kinderen en volwassenen vergroten en verstevigen. Verbeelding, expressie en meditatie vormen hierin de basis.

Een school is voor Wendy een dynamische omgeving die leeft en bruist. Zij vindt het van belang dat leerkrachten en leerlingen zich staande weten te houden en dicht bij zichzelf kunnen blijven in die omgeving en de snel veranderende maatschappij. Verbeelding en verwondering zijn hierbij waardevolle aspecten die iemand helpen zichzelf en de ander beter begrijpen. “Ze helpen je onder andere bij het creatief denken en flexibel zijn. Dit kun je je meer eigen maken met expressieve disciplines, bijvoorbeeld beeldende kunst, muziek, dans of theater en het reflecteren hierop. Door hierin de aandacht te verschuiven van het resultaat naar het proces, groeit het zelfvertrouwen” aldus Van Rossum.

In haar begeleiding van scholen vindt zij het, naast de aandacht voor het proces en onderlinge relaties, van belang dat leerkrachten zich op hun eigen unieke wijze kunnen verbinden met het cultuuronderwijs zoals men dit als school wenst. In dit proces van verankering staat dus niet alleen de leerling, maar ook de leerkracht centraal.

Wendy is sinds december 2015 werkzaam bij KCR, waarbij zij naast het begeleiden en adviseren van scholen vanuit de programmalijn Begeleiding en Onderzoek,  lid is van de projectgroep van Stel je Voor.