Van angst naar vertrouwen met Sammy de superheld

‘Ik ben een superheld maar zo voel ik mij helemaal niet, ik ben voor alles bang!’ zegt Sammy, het vingerpopje dat zich schuilhoudt achter de rug van juf Eva. Sammy is een echte superheld, net zoals Superman draagt hij een rode cape en een blauw pak met de letter ’S’ op zijn borst. Hij wil de kinderen in de klas graag ontmoeten maar hij durft niet.  

Twee weken geleden bracht Juf Eva superheld Sammie mee naar groep twee en drie van so de Piloot. “Sammy, Sammy, kom eens tevoorschijn!” roept juf Eva. Met nieuwsgierige en verwonderde blikken kijken de kinderen de juf aan. “Nee, ik durf niet. Ik ben voor alles bang. Kunnen jullie mij helpen om een superheld te zijn?” vraagt Sammy voorzichtig. De theaterlessen op de Piloot staan in het teken van het oefenen met uiten en herkennen van emoties en gevoelens. Theaterdocent Eva Beijneveld: ‘De lessen zijn heel gestructureerd en helder opgebouwd. Elke week beginnen we met een warming up en maken de kinderen standbeelden van alle vier de basisemoties: bang, bedroefd, blij en boos. De leerlingen gebruiken hun hele lichaam om deze emotie uit te drukken. De gezichtsuitdrukkingen variëren van een gefronste blik met de armen gespannen in de zij naar groot open ogen met omhoogstaande mondhoeken en de armen in de lucht. Binnen de theaterlessen ervaren de kinderen binnen de gegeven kaders vrijheid om hun verbeelding te kunnen uiten. In de les van Sammy de superheld kunnen ze zelf ervaren hoe het voelt om bange gevoelens te transformeren naar een zelfverzekerd en ontspannen gevoel.’ 

Eva: ‘Voor kinderen met een vorm van autisme, maar ook een andere vorm van kwetsbaarheid is het belangrijk om te ervaren en te herkennen wat emoties zijn. Daar leent theater zich heel mooi voor. Vaak komen kinderen stil en verlegen binnen en maken weinig oogcontact. Na een aantal lessen merk je dat ze meer oogcontact maken en toch iets durven te zeggen of te laten zien voor de groep. Ze hebben de tijd nodig om zich veilig te voelen en als dat eenmaal zo is dan gebeuren er magische momenten. Het is mooi om te zien hoe niet alleen de leerlingen maar ook de groepsleerkracht en ik zelf geraakt zijn over wat ze in de theaterles laten zien. Aan het begin van een van de lessen kwam er een jongen naar mij toe met een tekening van een superheld met een prachtige keep en omhoogstaande mondhoeken. Toen vroeg ik ‘ben jij dat?.’ Hij moest even nadenken en zei heel trots ‘ja, dat ben ik, een blije superheld!’

Eva volgt momenteel de training Voor de klas in het speciaal onderwijs bij KCR en zet de vaardigheden die ze daar leert meteen in tijdens haar lessen voor Stel je voor.

Stel je voor is een onderdeel van KunstPakt, het Rotterdamse programma van Cultuureducatie met Kwaliteit.