Sterke verhalen uit een schilderij

De Stel je voor lessen in groep 3 op OBS Het Landje stonden afgelopen weken in het teken van 💪 sterrrrke verhalen 💪. Na reguliere lessen over mummy’s en farao’s, De Nachtwacht en Het Huilende Jongetje, lieten ze bij Stel je voor verschillende schilderijen tot leven komen. Theatermakers Ben van der Meij en Jamie Huisman en beeldend kunstenaar Rowan van der Sterren gaven samen synergieles.

Direct in actie
“Wat is er aan de hand op dit schilderij? Wat gebeurde er vijf minuten eerder? Wat zou dat jongetje nu zeggen? En wat gebeurt er hierna?” Met een paar simpele vragen brengen Ben, Jamie en Rowan groep 3 direct in actie. De leerlingen bekijken een aantal schilderijen en hebben al gauw uitgebreide scenario’s in hun hoofd. En die vertellen ze niet alleen, ze beelden ze ook uit. Ben: “Door niet alleen te praten maar ook zelf te doen, reageren ze heel impulsief en ontstaat er vanzelf een soort miniscène. Ze combineren ook heel makkelijk mensenrollen met objecten. Dan speelt opeens iemand de tafel. Dat bedenken ze allemaal zelf.”

Alles komt samen
De synergie werkt goed in deze lessen. Het reguliere lesprogramma van de school, theater en beeldend: alles komt samen. Door de geschiedenislessen weten de leerlingen al een hoop over het onderwerp. Met Rowan werken ze aan een grote gouden lijst om in te spelen, aan bijpassende rekwisieten en aan mooie composities van de spelers met de objecten. Met Ben en Jamie werkten ze aan het verhaal achter het schilderij. Ben: “De leerkrachten gaven ook aan dat het echt een verdieping is op de lesstof die zij behandelen, omdat de kinderen het onderwerp nu echt ervaren.”

Enthousiast
Aan het eind presenteerden de leerlingen hun levende schilderijen aan elkaar in kleine groepjes. “Ze waren heel enthousiast. We hadden echt iets met ze opgebouwd. Een van de groepjes kregen we zelfs het lokaal bijna niet meer uit!”