Grote creativiteit op het Speciaal Basisonderwijs

Groep 6, 7 en 8 van de SBO de Lucasschool maakten deze week voor het eerst kennis met theater. Theaterdocent Marrit Bausch vertelt over de start van haar theaterblok bij de bovenbouw op het Speciaal Basisonderwijs.

School maar dan anders
Marrit vertelt: “We hebben in de eerste les duidelijk doorgenomen hoe de theaterles werkt. We doen hele andere dingen dan normaal op school, zoals veel bewegen en gekke loopjes. En toch gelden bepaalde schoolregels wel: je luistert naar de juf en mag er niet doorheen praten. Dat onderscheid is niet voor alle kinderen op het Speciaal Basisonderwijs vanzelfsprekend.”

Bewegend leren
Het liefst werkt Marrit veel met beweging in haar theaterlessen. Haar stijl sluit daardoor ook goed aan bij groepen met kinderen die minder taalvaardig zijn: “Bewegen kan iedereen!” In de eerste les stapte Marrit met de kinderen in een kring en gaven ze een denkbeeldig voorwerp aan elkaar door. Marrit: “We bouwen de oefeningen heel rustig op. Eerst is het een bal en laat ik zien hoe ik die bal doorgeef. Dat is heel duidelijk en leuk om zelf na te doen. Maar het is ook al een uitdaging om te zorgen dat het een bal blijft, en dat ze er niet hun eigen ding van maken.” Samenwerken en goed luisteren naar anderen zijn dan ook twee thema’s die De Lucasschool met Marrit heeft afgesproken voor het theaterblok. “De creativiteit is super, maar het is ook goed om te leren wanneer je die wel en niet inzet. We oefenen om creatief te zijn binnen de kaders van een opdracht.”

De randjes opzoeken
Aan creativiteit dus geen gebrek op de Lucasschool. Marrit: “Stiekem moet ik ook heel hard lachen als ze de randjes opzoeken. Bij het doorgeefspel was bijvoorbeeld er een jongetje dat wel meespeelde dat het voorwerp heel zwaar was, maar vervolgens speelde hij dat ‘ie het op zijn teen liet vallen. Au au au, zo sprong hij rond! En een ander liet zogenaamd per ongeluk het cadeau vallen dat heel breekbaar was. Toen bedacht het volgende meisje dat ze het stukgevallen cadeau wel met een denkbeeldige veger kon opvegen. Geweldig, ook al was het eigenlijk niet de opdracht!”

Stel je voor staat dit schooljaar op één school voor Speciaal Basisonderwijs en twee cluster 4 scholen voor het Speciaal Onderwijs. Lees ook het interview met Eva Beijneveld over theaterlessen op het Speciaal Onderwijs.