Een fantasierijke plattegrond maken

“Als wij straks door de deur van het klaslokaal de gang op lopen zien wij alles voor de eerste keer” vertelde Sterre aan de kinderen van de so-school SJV Bergse Veld (cluster 4). Met deze opdracht in gedachten gingen de kinderen uit de ASS-klas op herontdekking door verschillende ruimtes van het schoolgebouw. 

Sterre de Vries is sociaal artistiek maker op SJV Bergse Veld. Kunst vormt een rode draad in haar lessen. “Ik kijk altijd wat er speelt in een klas en welke vorm van maatwerk hier het beste bij past zonder creativiteit en kunst uit het oog te verliezen. Ik heb een hele mooie lessenserie ontwikkeld voor de kinderen uit de groep. In deze lessenserie stond de verbeelding centraal en mochten zij hun fantasie volledig de vrije loop laten gaan. Ondanks dat het voor kinderen met een autistisch spectrum soms heel lastig is om hun gedachten op iets anders te zetten, werkte het in mum van tijd om zich van de realiteit los te koppelen en alledaagse objecten anders te zien. Eén van de kinderen zag de zon in een kooi van steen op het schoolplein, de ander zag een laboratorium op dezelfde plek. De les werd al snel een samenspel van verbeelding en interpretatie.” 

Na de eerste ronde door het schoolgebouw nam Sterre de kinderen één voor één mee om van hun route een plattegrond te maken. De keer daarna was het hun beurt om hun verhaal te vertellen. Langs welke plekken kwam je met de plattegrond? “In deze les gingen de kinderen helemaal op in hun eigen verhaal. Hoewel ze dit soms best lastig vinden, vertelde ze in geuren en kleuren over hun routes. Dit zijn hele mooie theaterverhaaltjes geworden. We hebben de serie samen met fotograaf Mike Witjes afgesloten. In de laatste les hebben we de kinderen nog één keer meegenomen door hun route en een foto gemaakt van de plek die een speciale betekenis heeft. Voor een van de kinderen was dit het time-out lokaal. In een plek van woede en razernij zag zij een hemel, een lieve, onschuldige ruimte.”

Stel je voor is een onderdeel van KunstPakt, het Rotterdamse programma van Cultuureducatie met Kwaliteit.