Spannender en groter

Dimitri en Kim

Dimitri Hauck en Kim Bruinsma

14 oktober 2015

“Wij, Kim Bruinsma en Dimitri Hauck van De Bavokring groep 7 en 8, hebben afgelopen voorjaar met beeldend kunstenaar Minne Smits van Villa Zebra samengewerkt. Een beeldend kunstenaar naast je in de klas, dat geeft een heel andere les. Hij is niet bang voor rommel en viezigheid. Ook heeft hij een onbevangenheid waarmee hij heel vanzelfsprekend dingen overhoop durft te halen waar wij, als groepsleerkrachten, normaal gesproken niet aan beginnen. Vanwege die rommel en viezigheid dus. Wij dachten: o jee, straks zit de verf helemaal tot aan het plafond! Maar dat viel dus mee. Hij stond achteraf wel drie kwartier op te ruimen, maar beschouwde dat evengoed als onderdeel van de les. Het leukste was dat de kinderen tijdens zijn lessen zo druk bezig waren dat ze geen tijd hadden om te gaan zitten klieren. Daar leer je als leerkracht van, jazeker!”

Vliegerpapier
“De eerste vier lessen gaf Minne Smits zelf. Wij waren erbij en keken goed hoe hij het aanpakte. Het eerste wat ons opviel: hij bracht minder structuur in de les dan wij normaal gesproken doen. Hij liet het proces meer de vrije loop. Met als gevolg dat de kinderen de les spannender en uitdagender vonden. Het begon met tekenen en daarna gravures maken in platen van plexiglas. Die gravures werden afgedrukt en zo ontstonden prachtige zeefdrukken. De kinderen waren er trots op. Vanaf de vierde les, die we zelf uitvoerden terwijl Minne als hulp in de klas aanwezig was, gingen wij weer aan de bak. We werkten driedimensionaal aan een soort sculptuurtjes. IJzerdraad, vliegerpapier en papier-maché waren de gebruikte materialen. Heel handig om iemand naast je te hebben met zoveel materialenkennis! Hij wist snel alternatieve oplossingen om iets aan te pakken als bepaalde dingen bij de kinderen niet lukten. Er kwamen dan ook andere werkjes uit de les tevoorschijn dan normaal. Spannender en vooral ook groter.”

Knutselmeester
Al met al vonden Dimitri en Kim het inspirerend om deze impuls te krijgen. Volgens Kim is ze relaxter geworden als het gaat om rommel maken tijdens de handenarbeid- en tekenles, durft ze de kinderen meer ruimte te geven om dingen uit te proberen, en haalt ze ook grotere projecten overhoop. Dimitri ziet zichzelf nog niet als ‘de grote knutselmeester’, maar vindt het toch fijn dat het project dit schooljaar een vervolg krijgt. “Anders zou dat beslist een gemis voor de kinderen zijn.” Waar is het project nog meer goed voor geweest? “Voor de sociale vaardigheden van de kinderen”, zeggen ze eensgezind. Die moesten vaak met z’n drieën met een lijmpotje of schaar doen. Dat gaf soms problemen, en dus ook oplossingen. “Het is alleen jammer dat we de les met de drukpers niet zelf kunnen herhalen. We hebben nu eenmaal geen drukpers op school.”

Kim Bruinsma en Dimitri Hauck, leerkrachten groep 7 en 8 van De Bavokring

Op katholieke basisschool De Bavokring wordt Stel je voor in het schooljaar 2015-2016 niet alleen voortgezet in groep 5 tot en met 8, maar ook uitgebreid met de groepen 1 tot en met 4.