INSPIRATIE – 2. Prentenboek

Welk prentenboek?
Nadat het thema is bepaald kan er worden gezocht naar een prentenboek om vanuit een onverwachte hoek naar het onderwerp te kijken. In prentenboeken zie je vaak dat de personages keuzes maken en met oplossingen komen die niet voor de hand liggen. Een prentenboek zit vol voorbeelden voor een kind om met nieuwe, inventieve, eigen oplossingen te komen. Soms heb je aan één prent uit een boek al genoeg als inspiratie beeldende les.

Let bij het kiezen van een prentenboek op de volgende punten:
– Is het prentenboek recent uitgegeven?
– Kan het prentenboek aansluiten bij de wereld waarin de leerlingen leven?
– Is het prentenboek verrassend genoeg om de kinderen anders naar het thema te laten kijken?
– Kan ik als leerkracht meerdere open vragen bij het verhaal bedenken?
– Kunnen er na het bekijken van het prentenboek ook doe-opdrachten uitgevoerd worden? Bijvoorbeeld naspelen, geluiden bij maken, etc.? Zie theater Geleide fantasie.
– Kunnen er bij de prenten in het boek (andere) verhalen bedacht worden?
– Kan er over emoties gepraat worden na het bekijken van het prentenboek?
– Kunnen er bij het prentenboek vragen bedacht worden waarvan de antwoorden buiten de prenten liggen. Vragen zoals: Wat is er gebeurd? Wat gaat er gebeuren? Wat zou jij doen?

IMG_6258

Voorbeeld: Mannetje Tak
Het boek Mannetje Tak roept bij het naar huis gaan plezier en verwondering op. Door het verhaal ga je je inleven in een tak. Wat die allemaal wel niet moet doorstaan om zijn dag goed door te komen: meegesleept door een hond, meegenomen naar een open haard, gebruikt worden voor een nest. Een leuke opdracht voor bij de les zou kunnen zijn om tussen een hele berg takken te bekijken welke tak de vader Tak zou kunnen zijn en welke takken de twijgjes. En welke tak heeft een zware dag gehad en welke tak juist een hele gezellige dag. Wat heeft welke tak allemaal meegemaakt? Een leerling zal na de les onderweg naar huis anders kijken naar een tak op de stoep.

Vier bevertjes in de nacht

vierbevertjeskaft

 

Op een warme zomeravond kijken vier bevertjes naar de zon. Kleine Bever bekent dat hij bang is voor de nacht. De grote bevers laten hem zien hoe mooi de nacht eigenlijk is.

-Wie is er zelf wel eens bang in het donker?
-Wie troost jij wel eens?
– Wat is nog meer leuk om ’s nachts te doen?

vierbevertjes

 

Na het lezen hebben de leerlingen bevertjes gemaakt, en bedacht wat deze bevertjes gaan doen in de nacht.

 

#luisteren
#fantaseren
#openvragen