DOEN – 1. Verrassende wending in de les

Door een verrassende wending in de les aan te brengen forceer je de leerlingen anders naar hun werk te kijken en de verbeelding opnieuw te stimuleren.

Verrassende wending toegepast in een les:
Pletpret
1. Inspiratie: Kijk, om de les te beginnen, bij inspiratie voor de introductie van het thema.
2. Doen: Bespreek met de kinderen wat hun lievelingsdier is. Of welke dieren ze hebben gezien. Welke hebben het meeste indruk gemaakt?
De kinderen gaan aan de slag met klei en kleien hun lievelingsdier. Hoe heet het dier, wat eet het graag en waar woont het? De kinderen kleien een heel beest, zo leuk en lief mogelijk.
Dan gebeurt er iets bijzonders: het dier wordt (per ongeluk) geplet! Pletten kan op verschillende huis tuin en keuken manieren namelijk: er per ongeluk op gaan zitten, er per ongeluk op staan, er per ongeluk een boek op leggen, per ongeluk laten vallen. Nadat het dier geplet is blijft er een platte vlek over. De kinderen kijken opnieuw naar hun beest. Is hij misschien leuker geworden, heeft het konijn nu opeens veel meer weg van een vreemde boomvogel?
Ieder kind krijgt een oog en kijkt goed waar het oog in het nieuwe beest komt. Nu de kinderen een nieuw beest hebben kunnen ze er een nieuwe omgeving bij maken. Dit kan met takjes, stukjes papier, tekenen, plakken, kralen, wol, stofjes.
Extra: Het kan natuurlijk voorkomen dat een kind zijn leuke beest niet wil pletten, dit beest moet dan in een omgeving komen met bijv. een groot hek, een mooie kooi, bordje met “ga weg!” zodat er zo min mogelijk ongelukken kunnen gebeuren…
3. Reflectie: Kijk bij reflectie om de kinderen te stimuleren hun verbeelding te uitten en om de les goed af te sluiten.