INSPIRATIE – 2. Prentenboek

Nadat het thema is bepaald kan er worden gezocht naar een prentenboek om vanuit een onverwachte hoek naar het onderwerp te kijken. In prentenboeken zie je vaak dat de personages keuzes maken en met oplossingen komen die niet voor de hand liggen. Een prentenboek zit vol voorbeelden voor een kind om met nieuwe, inventieve, eigen oplossingen te komen. Soms heb je aan één prent uit een boek al genoeg als inspiratie voor een beeldende les.

Let bij het kiezen van een prentenboek op de volgende punten:
– Is het recent uitgegeven?
– Sluit het aan bij de wereld waarin de leerlingen leven?
– Is het prentenboek verrassend genoeg om de kinderen anders naar het thema te laten kijken?
– Kan ik als leerkracht meerdere open vragen bij het verhaal bedenken?
– Kunnen er na het bekijken van het prentenboek ook doe-opdrachten uitgevoerd worden? Bijvoorbeeld naspelen, geluiden bij maken, etc.? Zie theater Geleide fantasie.
– Kunnen er bij de prenten in het boek (andere) verhalen bedacht worden?
– Kan er over emoties gepraat worden?
– Kunnen er bij het prentenboek vragen bedacht worden waarvan de antwoorden buiten de prenten liggen. Vragen zoals: Wat is er gebeurd? Wat gaat er gebeuren? Wat zou jij doen?

IMG_7900

Voorbeeld

De workshop bestaat uit twee delen.

Deel 1: Bij het eerste deel gaan we een feestmaal houden.

Vragen stellen
Welke dieren komen er allemaal naar het feestmaal van de koning? Wat vinden ze lekker om te eten?
Hou jij van bananen of eet jij liever een kever?

Doen
De kinderen kunnen met verschillende materialen dit voedsel namaken en op hun bordje leggen. (Nog niet lijmen!) Er is karton, klei, crêpepapier, veren, boomschors enz. Laat de kinderen verschillende soorten voedsel maken. Na ongeveer 10 minuten gaan we naar de volgende stap.

Hoe ziet dit eten eruit als je erop gekauwd hebt? Wat voor tanden heb je hiervoor nodig?  We vouwen nu de borden om. (Opgelet, de verkeerde kant opvouwen, dus de rug wordt de binnenkant.)
We gaan het eten ‘kauwen’. We kunnen het papier natmaken en kneden of scheuren, de klei kan vermaalt worden of worden geplet.

Ook worden er tanden gemaakt. Het vulmateriaal (witte achtjes) met gaatjes kunnen gebruikt worden als kiezen waar het eten tussen zit. De andere tanden kunnen worden geknipt als scherpe tijgertanden, slangentanden of heeft jouw dier geen tanden? Plakt hij zijn eten vast op een lange (opgerolde) tong? En misschien komt er wel van alles uit het voedsel wanneer het wordt gekauwd. Laat de kinderen eventueel meer materiaal hiervoor gebruiken.

Er is ook behanglijm. Dit is het slijm. Kinderen kunnen dit ook gebruiken om het papier zacht te maken en mogen het in de bek van het dier doen. Het is natuurlijk fijn als het materiaal hierdoor ook gelijk vastzit, gebruik anders ook nog andere lijm.

De laatste 5 minuten gaan we opruimen. Laat de kinderen helpen. (Gebruik eventueel een plakbandje om de bek een beetje dicht te plakken, mocht alles er anders uitvallen.) Ieder kind schrijft op de bovenkant van zijn bek  zijn naam.

Deel 2: Dieren! (30 min)
Bij het tweede deel van de workshop gaan we kijken naar wie er komt naar het feestmaal.

Vragen stellen
Wie komen er allemaal naar het feest van Koning Leeuw? Welk dier ga jij maken? Welke oren zal jouw dier hebben en wat voor kleur?

We gebruiken nu de doormidden geknipte bordjes. (Ieder kind een half bord.)
De kinderen kunnen het dier met de eierdozen ogen geven of met de toiletrollen oren. Ook kunnen de kinderen zelf oren en ogen knippen uit het karton. Er liggen ook stiften om te kleuren.

Verder kunnen de kinderen het gekleurde karton, de stofjes en het crêpepapier gebruiken om het dier kleur te geven. Maken de kinderen misschien een fantasiedier? Of moeten de dieren extra mooi zijn voor het feest? Misschien kunnen de kinderen wel extra versieren door ze juist een mooi sieraad te geven of een mooie kleur huid.

De laatste 5 minuten gaan we opruimen. Laat de kinderen helpen.

#taal
#naspelen
#fantaseren