DOEN – 2. Experimenteren met verf

De leerlingen krijgen eerst de tijd om te ontdekken wat de mogelijkheden van verf zijn. Verken de volgende mogelijkheden:
– experimenteer met slechts 2 kleuren;
– experimenteer met meerdere kleuren;
– verf met een kwast;
– verf met je vingers en handen;
– verf met een roller;
– verf met onverwachte attributen zoals een afwasborstel of sponsje;
– mengen kleuren, je kan mengen met 2 kleuren, maar ook met meerdere kleuren;
– geef onverwachte kleuren bij de opdracht;
– gebruik grote vellen papier omdat verf niet geschikt is voor fijn werk;
– beschilder 3D objecten, bijvoorbeeld van klei;
– experimenteer met bewegingen (zie voorbeeld).
Pas na het ontdekken van verf volgt een meer concrete opdracht.

Experimenteren met verf toegepast in een les:
Olifant schilderen, groot en klein (mengen)

1. Inspiratie: Kijk, om de les te beginnen, bij inspiratie voor de introductie van het thema.

2. Doen: Na de inspiratie hebben de kinderen een beeld van olifanten; dat ze groot en grijs zijn, slagtanden en een slurf hebben. Het werkt goed om alle lichaamsdelen en de vorm ervan te bespreken. Het wordt pas echt leuk wanneer je bespreekt wat de olifant allemaal ermee doet. Een olifant is erg ingewikkeld, maar als je hem in hapklare brokken indeelt en benoemd welke lichaamsdelen hij allemaal heeft en hoe dat eruit ziet dan lukt het veel beter om een olifant te maken. Het gaat helemaal goed als je bij de uitleg ook de verbeelding aanspreekt. Wat doet een olifant dan met een slurf? En kunnen wij een slurf bij onszelf maken? Nadat ze echt een beeld in hun hoofd hebben, wordt het nog leuker om een olifant te maken.

Materialen:
– gekleurd A3 papier, per klas allemaal dezelfde kleur (felle kleuren geven een aansprekend resultaat);
– veel witte verf en een beetje zwarte verf;
– kwasten (niet te groot);
– schortjes;
– doekjes, handdoeken enz. voor de verfongelukken.

Ieder kind krijgt een gekleurd A3 papier en een kwast. Als laatste wordt de verf uitgedeeld. Wit en een beetje zwart, met 2 kinderen delen. Er is geen grijs! Wat nu? Ze mogen de verf mengen in de rest van de vakjes tot ze de kleur goed vinden. De olifant moet zo groot mogelijk op het papier. De handeling van het verven is voor de kleinste al bijzonder genoeg. Er komen dan geen olifanten, maar helemaal gevulde grijze vellen. Aan het einde de kinderen stimuleren om details toe te voegen, oogjes en slagtanden. Ook uitleggen dat grijs op grijs niet zo goed te zien is. We willen het graag zien. Kinderen met grijze vellen mogen nog een nieuw vel. De tweede keer komt er vaak wel een olifant. Geef de materialen stap voor stap. Zo hebben ze niet te veel keuze en onderzoeken ze het materiaal het meeste. Pas als ze er aan toe zijn deel je iets extra’s uit.

3. Reflectie: Kijk bij reflectie om de kinderen te stimuleren hun verbeelding te uitten en om de les goed af te sluiten.

IMG_1014