Madeleen Bloemendaal

Madeleen Bloemendaal is geboren en getogen in Rotterdam. Na de Toneelacademie in Maastricht, waar ze de opleidingen Theatermaken en Drama Docent in 2004 voltooide, ging ze terug naar Rotterdam waar ze tot op heden lesgeeft, regisseert en schrijft. De combinatie van het werken met theater als educatief middel én als kunstvorm op zich, inspireert haar. Als aanvulling op het werken met kinderen en jongeren deed ze in 2006 een opleiding tot Kindercounselor. Na haar afstuderen was zij onder andere als freelancer verbonden aan de afdeling educatie van Onafhankelijk Toneel en heeft daar meegewerkt aan het ontwikkelen en geven van theaterworkshops voor basis- en middelbare scholen. In samenwerking met Els van der Jagt vervulde zij daar vanaf 2008 tevens de functie van Cultuurcoach op basisschool De Müllerpier. Dit traject is vanaf half 2013 voortgezet onder Maas theater en dans. Sinds 2014 werkt zij mee aan Stel je voor.

Naast het lesgeven aan leerlingen van basis- en voortgezet onderwijs, werkte ze met studenten van de Toneelacademie Maastricht en van de opleiding Dramadocent in Tilburg. Als regisseur en schrijver werkte Madeleen onder andere bij productiehuis Lantaren/Venster, het Huis van Bourgondië, Het Lab Utrecht, Wederzijds (tegenwoordig de Toneelmakerij), Het Laagland en Oerol festival. In 2009 richtte ze een eigen stichting op (stichting Feniks) voor het produceren van haar voorstellingen. Deze voorstellingen speelden vooral op festivals als het BIES! theaterfestival en Oerol en reisden ook af naar het buitenland. www.madeleenbloemendaal.nl / www.cultuureducatieinpraktijk.nl

Madeleen is vakdocent voor Stel je voor op:
schooljaar 14/15: KBS Willibrordschool, OBS De Wilgenstam en De Nieuwe Haven (voorheen Heemskerkschool);
schooljaar 15/16 en schooljaar 16/17: KBS Willibrordschool, OBS De Wilgenstam.

Madeleen over Stel je voor:
“Meewerken aan Stel je voor vind ik belangrijk omdat leerlingen bekend raken met een andere manieren van leren. De schoolbanken uit, de verbeelding in! Ze ontdekken in zichzelf een authentieke belevingswereld die hen helpt zichzelf en hun omgeving vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Bovendien gaat deze leerweg gepaard met veel spelplezier. Dat maakt leren natuurlijk en gemakkelijk. Jezelf als creatief middelpunt in je leven hebben, is een waardevol uitgangspunt voor alles wat je verder ook maar wilt gaan doen.”