Narratief denken

mooi beeld 4“In deze tijd van sms-jes, tweets, krantenkoppen, facts & figures, … zouden we het haast vergeten: een mens is niet zomaar een robot met een krachtige processor in zijn hoofd. Een mens is meer. Een mens speelt en probeert, voelt en verveelt, zoekt en beseft, een mens laat zich horen, creatief en narratief. (…) In het onderwijs ligt de klemtoon op feitenkennis, een scherpe analytisch blik en een grote souplesse om dingen uit te leggen. (…) Maar we kunnen als mensen meer. We kunnen ook ‘narratief denken’ (Bruner). Dat narratief denken is een denken dat verder gaat dan het verwerken van vastgelegde facts & figures, maar gaat over het verkennen en delen van wat zou kunnen zijn. Niet het feitelijke, maar wel het mogelijke. Het rationeel en logisch-sequentieel denken volstaat dan niet. Om narratief te denken moeten we onze creatieve en reflectieve vermogens aanspreken. Niet altijd gemakkelijk, maar het is een verhaal met een warmere toon en een vertelstandpunt dichter bij ons” schrijft Lode Vermeersch in een opiniestuk op de site van LKCA. Lees meer.