Minister van OCW neemt deel aan Stel je voor theaterles

Ingrid van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, nam op maandagochtend 25 mei 2020 deel aan een digitale Stel je voor theaterles aan groep 7 van de Rotterdamse Emmausschool. Vandaag bracht het ministerie hiervan een video uit. Bekijk hem hieronder! De minister bracht een werkbezoek aan het Maaspodium voor een inhoudelijk gesprek over de actuele situatie in het theater en in het bijzonder in de cultuureducatie. Tijdens haar bezoek mocht ze zelf een Stel je voor theaterles ervaren.

Op werkbezoek bij Maas
Minister Van Engelshoven sprak eerst met de directie van Maas theater en dans, Moniek Merkx en Bernadette Stokvis. Er werd gesproken over de actuele situatie bij Maas theater en dans en het Maaspodium, over de zorgen die er leven bij Maas, over de gevolgen van de coronamaatregelen en over de initiatieven die wél mogelijk zijn. In het bijzonder sprak de minister over de initiatieven van Maas rondom cultuureducatie, waaronder Stel je voor. Daarbij schoven ook Anke Langmuur (directeur Emmausschool) en Esther Schouten (coördinator theater- en danslessen bij Stel je voor) aan. Stel je voor is sinds de sluiting van theaters en musea op 16 maart doorgegaan met digitale lessen op de scholen die daarvoor open stonden, zoals de digitale theaterlessen op de Emmausschool.

Digitale theaterles
Vervolgens nam de minister deel aan zo’n digitale theaterles en voegde zich bij de kinderen, vakdocent Margriet Brosens en Maasacteurs Dwayne Toemere en Lisa Groothof in Google Classroom. De leerlingen kregen toen om de dag les op school. Op de dagen dat de kinderen thuis waren, zette Margriet haar digitale theaterlessen voort. De minister stelde zich voor aan de kinderen en deed mee aan verschillende opdrachten, zoals: pak een voorwerp waar je energie van krijgt. Een voor een kregen de leerlingen en de minister de beurt om iets te vertellen over hun voorwerp.

Bevrijding
Minister van Engelshoven zei over cultuureducatie: “Het is ontzettend belangrijk om kinderen uit hun eigen omgeving te halen en mee te nemen in alternatieve handelingsperspectieven. Je kunt op een andere manier naar dingen kijken, er is altijd een andere werkelijkheid. Dat is iets waar kinderen veel behoefte aan hebben. Ik heb zo vaak gezien dat er voor kinderen veel verandert als ze dat hebben meegemaakt. Een van de ontroerendste momenten was die waarop een jongetje dansles kreeg. Je zag die bevrijding bij de ontdekking dat je je ook op een andere manier kunt uitdrukken.”