Redenen om te verdwijnen

De onderbouwklassen van OBS Pierre Bayle kregen de afgelopen twee weken lessen van twee Stel je voor docenten tegelijk: theaterdocent Madee Snijder en beeldend docent Vanessa Obinu gaven samen synergielessen theater en beeldend. Ze gingen aan de slag met het thema ‘verdwijnen’. Voor de klassen geen onbekend terrein, want dit thema hadden ze de acht weken ervoor verkend met Vanessa. Madee vertelt er meer over: “Door de kinderen te vragen waarom hun personage wil verdwijnen, ontdek je ook wat er bij ze speelt”

Samen met de leerlingen bedachten Madee en Vanessa lampenkappen met emoties. De twee vakdocenten gingen met de leerlingen in gesprek en hielpen iedere leerling om zijn eigen verhaal achter de lampenkap te bedenken en uit te drukken. Wanneer zou jij willen verdwijnen? Waarom ziet deze lampenkap er nu verdrietig uit? Hoe heet hij of zij, hoe oud is ‘ie en wat heeft ‘ie meegemaakt? De leerlingen maakten niet alleen hun unieke lampenkap met emotie, maar schreven ook een heel personage uit en maakten er scènes mee vol redenen om te verstoppen. Zo was er bijvoorbeeld de verliefde lampenkap die zich een beetje schaamde: “Hij is verliefd op een meisje, maar hij durft niet naar haar toe te gaan omdat hij stinkt naar diarree!”. Tsja, het zou je maar overkomen. Dan wil je je toch gewoon even verstoppen?

Madee: “Door de kinderen te vragen waarom hun personage wil verdwijnen, ontdek je ook wat er bij ze speelt. Er kwamen onderwerpen naar boven zoals pesten en, zelfs op die leeftijd al, politiek. Ik probeer daar dan op door te vragen, ook als het een snelle opmerking was waar ze in eerste instantie lacherig over doen. Zo gaan ze voelen dat ze serieus genomen worden in wat ze denken en zeggen. Het is namelijk heel makkelijk om iets te herhalen wat je op social media hebt gelezen, maar kun je ook vertellen waarom je het er wel of niet mee eens bent? En heb je het al eens van een andere kant bekeken? Ik vind het belangrijk om ruimte te creëren om onderzoekend na te denken over verschillende onderwerpen. Ook onderwerpen die in de reguliere lessen misschien niet vanzelf aan bod komen of moeilijk bespreekbaar zijn.”