Spannend moment

Martin-Krijgsman-Locatie-directeur

Martin Krijgsman, locatiedirecteur Valentijnschool Rotterdam

31 maart 2015

Wij staan op een spannend punt. Spannend en interessant. Stel je voor is de afgelopen weken op onze school, de Valentijnschool in Delfshaven waarvan ik locatieleider ben, van start gegaan. Wat zal het project ons brengen? Op dit moment kan ik het alleen nog hebben over mijn wensen en verwachtingen. En over de reden waarom wij eraan zijn begonnen.

Kunstgras
De bollen staan in bloei, de lente is net begonnen, dat is altijd een spannend en interessant moment. Onze jongste leerlingen zijn aan de gang gegaan met taartdozen, dieren, stukjes kunstgras en woorden die te maken hebben met de lente. De opdracht: aan de hand van deze woorden een kunstwerk maken. Het resultaat: kinderen die blij met hun creaties naar huis gaan, en ouders die oprecht trots zijn op wat hun kinderen gemaakt hebben. Dit illustreert mooi hoe ik in het project Stel je voor sta. Positief en verwachtingsvol. Maar, net als met bloembollen het geval is, je weet tevoren niet precies welke er boven de grond zullen komen en hoe ze het vervolgens gaan doen.

Kruisbestuiving
Om nog even bij dezelfde beeldspraak te blijven: onze ‘bloembollen’ gingen afgelopen oktober de grond in. Toen deed het Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam (KCR) op onze school een Schoolscan Cultuureducatie. Ze bekeken hoe het met cultuuronderwijs op onze school gesteld is, wat onze wensen zijn en wat er verbeterd kan worden. De uitkomst van die scan vind ik bemoedigend. Wat betreft cultuuronderwijs blijken onze leerlingen niets tekort te komen. Maar er is ook een uitdaging: de samenwerking tussen onze groepsleerkrachten en de vakdocenten die het cultuuronderwijs verzorgen. Tussen deze twee is nog niet genoeg kruisbestuiving (ook al zo’n mooi lentewoord!) gaande. En die kruisbestuiving wens ik van harte!

Vonk
Naar aanleiding van de schoolscan hebben we, begeleid door het KCR, een werkgroep opgezet die kijkt wat we hier verder mee gaan doen. Hoe we cultuuronderwijs verder kunnen opnemen en inzetten op onze school. Want uiteindelijk moet de beoogde kruisbestuiving toch gedragen worden door onze mensen. Niet iedere leerkracht heeft evenveel met tekenen, schilderen, dans of theater, wat op zich geen probleem is. Ik hoop dat ze door Stel je voor worden geïnspireerd. Dat er aansprekende lessen komen van Villa Zebra en Maas die ze op ideeën brengen. Dat de bij het project betrokken vakdocenten hun visie en werkwijze helder op ze kunnen overbrengen. Dat onze groepsleerkrachten zien dat cultuuronderwijs geen extra taak is, maar gemakkelijk door ons hele lesprogramma heen kan worden gevlochten. Dat de vonk zogezegd overspringt en het motortje aanslaat.

Opgestroopte mouwen
Maar goed, voor dit alles is het nog te vroeg. Een beetje geduld is op zijn plaats. Het project is uit de startblokken en net als tijdens de lente in de natuur het geval is, heeft het geen zin om het opkomende groen met opgestroopte mouwen omhoog te rukken en te trekken. Op tijd begieten en bemesten is beter. We klaren immers geen klusje van een paar weken of maanden. Uiteindelijk gaat het om kinderen die zichzelf beter kunnen uiten, meer zelfvertrouwen krijgen en met nog meer plezier naar school gaan. Een prachtig vooruitzicht, toch? Stel je voor…!

Martin Krijgsman, Locatieleider Valentijnschool